skip to Main Content
Repensar les festes des de la comunitat i la consciència social
General

Arriben les festes i amb elles, un bombardeig constant d’imatges idíl·liques: llars decorades amb perfecció, famílies rioleres al voltant d’una taula plena, abraçades sota llums càlides i regals brillants embolicats amb amor. Aquest relat, tan estès com irreal per a moltes persones, construeix una expectativa única del Nadal, on l’alegria sembla obligatòria i el consum, inevitable.

Però què passa amb totes aquelles persones que no encaixen en aquest relat? Per qui viu en soledat, per qui arrossega dols o pèrdues, per qui no pot assumir despeses extres, per qui conviu amb violències o per qui simplement no sent que aquest relat li parli?

L’economia social i solidària ens convida a fer una pausa i mirar més enllà de la postal. Ens recorda que les festes poden ser una oportunitat per posar la vida al centre, no el consum. Per cuidar, compartir, repensar, connectar amb altres realitats i viure el Nadal des d’un lloc més comunitari i conscient.

Arreu del territori hi ha cooperatives, col·lectius i entitats que plantegen alternatives: àpats populars oberts, espais de trobada per a persones soles o sense xarxa, activitats comunitàries sense finalitat comercial, campanyes de recollida d’aliments i joguines no sexistes, o simplement propostes per reconèixer que les emocions —de tot tipus— també tenen lloc en aquestes dates.

Des de l’Ateneu Cooperatiu del Baix Llobregat, donem suport a aquesta mirada transformadora i ens sumem a aquelles veus que volen trencar el relat idealitzat del Nadal per obrir camí a una experiència més plural, empàtica i inclusiva. Perquè no tothom ho viu igual, i precisament aquí rau la importància de fer xarxa i sostenir-nos mútuament.

Potser aquest any podem regalar temps, companyia, cures. Potser podem fer del Nadal un espai obert i compartit, on cap tothom i on la celebració no sigui una imposició, sinó una possibilitat diversa.

Trencar el relat no és negar les festes, sinó fer-les més humanes. I això també és transformar.

Albert Rodriguez Hilario

Back To Top